Frihet

Singel och fri sen ett tag tillbaka.
Vilket innebär att nu har jag tid att jaga och syssla med mina intressen som jag vill :D

I helgen var jag iväg och gästjagade toppfågel.
Resulterade i en fin orrtupp :D

Orrtupp i backen

I söndags morse sköt jag min första orrtupp :D
Kom på plats till marken där jag jagade, spana efter orre och fick syn på en tupp som satt 400m bort.
Knalla ner på en översnöad gammal skogsbilsväg för att komma närmare tuppen, lyckades till slut lokalisera mig själv och tuppen.
När jag konstaterat var han satt, så hade jag 200m till den tänkbara skjutplatsen. Rörde mig i sakta mak genom tät skog, för att försiktigt röra mig mot myrkanten, hitta inget riktigt bra träd att ta stöd mot, dock en väldigt bra liten kulle att kunna ta stöd mot.
La mig ner i snön och försvann i den, va rätt djupt där.
Tog en liten stund innan jag bökat färdigt och låg riktigt bra och hade bra sikt på tuppen som satt längst upp i en björktopp. Medan jag hade tuppen i kikarn så fundera jag hur långt det var bort till tuppen, visste att bössan går mitt i på 100m avstånd, räkna ut att längre än 100m är det, kom fram till att det var ca 170m.
Kände att jag ville ta ett halsskott för att få så lite köttförstöring som möjligt, tänkte snabbt i huvve om hur mycke kulan skulle sjunka på det avståndet. Så jag höll upp ypperst lite, vänta på att den betande tuppen skulle sträcka på nacken, och krama iväg ett skott när den gjorde det.

Missade dock att tuppen ramla då, och att i tallen som tod väldigt tätt brevid björken satt en annan tupp som flög iväg, tänkte då satan bomma jag ändå ? Nä de kan int vara möjligt.

Till vänster om skott platsen var det tät skog, ca 20m in i den satt resten av flocken av orrar uppskattningsvis 30st. Trodde iaf min vän som stod längre ner på myren, han såg hela flocken dra iväg efter mitt skott, men jag låg för dumt till för att ens se dom.

Iaf så komme han upp till mig efter mitt avfyrande, å undra om ja fick fågeln, men ja va som osäker. Vi gick fram till björken där Orren satt, och där på backen låg den, med ett fint halsskott :D

Var en riktigt toppendag att jaga på, 3 orrar, på 3 skyttar, på 3 skott :D Bra odds.

Totalt så såg vi en massa orrar i söndas närmare 100st :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0