FM på Åland

Kom hem igår kväll efter att ha varit på Åland i några dagar och tävlat i bänkskytte.

För min del blev det ingen medalj, vilket jag heller inte hade räknat med.
Men jag är ändå nöjt över mitt skytte som var under helgen.

Anlände på torsda kväll till stugan vi bodde i, vädret på åland var då mycket kallt och regnigt.

På fredan så vaknade jag rätt tidig,t vilket ledde till att vi kom iväg till skjutbanan i rätt bra tid också.
Började då dagen med att ladda 4 serier med olika laddningar för att se vilken som skulle skjuta bäst.
Det var även 2 herrar som sköt på lerduvor vilket var kul att se på, de erbjöd mig att splittra några duvor också
vilket jag inte tackade nej till. Grymt roligt skytte.
Det regnade ivarje fall inte på fredan och vädret var lite bättre.

Senare under dagen anlände resten av folket å det var mycket trevligt.
Blev bastu senare under kvällen efter en sen middag,

På lördan så kom man igång rätt tidigt, tävling på 100m avstånd solen sken och det blåste riktigt taskiga vindar.
De vände vind för våg som man brukar säga, precis när man skulle till å dra loss ett skott så kunde vinden vända helt
plötsligt.. nåja lyckades i varje fall klämma dit 2 st 10 mm serier trots förhållandet.

Under lördagen upptäckte jag även att kamen inne i patronläget gjorde fula märken på mina hylsor.
Misstänkte först att det skulle ha varit skit i kalibreringsverktyget så jag plockade isär det och
rengjorde riktigt noga, lixom att jag även rengjorde patronläget i bössan extra noggrant.

Men det blev märken ändå, så då kom vi fram till att det var ena kammen i bössan som ställde till det.
Tur är så finns det vänliga själar i bänkskyttet, så Jan Stenros, bänkskytt + vapensmed på Åland.
Förbarmade sig över mig och min bössa, och tog med svarta faran hem till sin verkstad och putsade till den
så nu ska allt vara i sin ordning och helt korrekt.

Söndag morgon anlände i rask takt efter bastu och skytte snack i det så kallade 3 riksrös stugan.
I min stuga fanns det norrman, svensk och finne. Mycket trevligt sällskap, bortsett från snarkmaskinen som kunde
hålla en vaken nattetid.

Iaf 200m på söndag så var de 2 första serierna helt okej väder att skjuta i. Inför 3e serien
fick vi besök av mirage som var i det värsta laget, var riktigt svårt att se tavlan, ringarna flöt som bara runt
och det var även svårt att hitta igen skotthålen man skjutit.

Det blev prisutdelning och ihoppackning av diverse prylar, samt att det skulle skickas grejer med mig norrut.
De övriga svenskarna åkte hem .

Så vi i sommarstuge bänkskytte gillet åkte iväg till en mycket trevlig resturang, pratade om helgen som gått och diverse snack om dittan och dattan. Fick i oss god mat, innan det blev återresa till stugorna och pratade lite mera  skytte.

Sen på måndagmorgon blev det avfärd hem till sverige.

Blickar nu framåt web-cup imorgon kväll.
Sen lär det bli att nöta bänk som bara den och träna inför SM på hemmaplan i juli.

Har även skaffat en pixbox där jag lägger upp bilder som jag tagit från diverse tävlingar.

Den finns att skåda  på denna länk :   http://www.benchrest-girl.pixbox.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0